April 3, 2006

کته با سبزیجات

مواد لازم برای دونفر:
برنج ( به پیمانه خودتان)
یک ساقه تره فرنگی یا یک دانه پیاز درشت
روغن زیتون یا کره یا هر روغنی که دوست دارید به اندازه سرخ کردن پیازتان
فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین و کاری
یک دانه هویج کوچک
دو قاشق غذا خوری لوبیا سبز خرد شده یا نخود سبز
چهار تا دانه قارچ
یک ساقه کوچک کرفس ( شش - هفت سانتی متر. بیشتر باعث تلخی غذا می شود)
یک دانه لیمو ترش
یک دانه کلم بروکلی کوچک
ما در ایران تره فرنگی را فقط برای سوپ مصرف می کنیم. اما من اینجا از تره فرنگی در کته
ها هم استفاده می کنم و باید بگویم که نتیجه اش قابل تامل است. اگر به تره فرنگی دست رسی ندارید، می توانید از پیاز استفاده کنید.
برنج را بگذارید نیم ساعت خیس بخورد.
پیاز یا تره فرنگی را خرد کنید، در قابلمه ای که می خواهید کته تان را بار بگذارید، قدری روغن زیتون ( اگر دوست ندارید، کره یا روغن مایع ) بریزید و پیاز یا تره فرنگی تان را در آن تفت بدهید تا قدری طلایی شود. نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز، کاری، قدری دارچین و هر ادویه دیگری که دوست دارید، به هر مقداری که می پسندید به پیازداغ یا تره فرنگی در حال سرخ شدن اضافه کنید. هویج را هر جور که دوست دارید خرد کنید ( رنده از همه راحت تر است ) و بریزید توی قابلمه تا آن هم قدری سرخ شود ( یکی دو دقیقه کافی است ). به این ترتیب رنگ نارنجی هویج در می آید و به همراه زردچوبه باعث خوش رنگ شدن برنج می شود. اگر به کرفس دسترسی دارید، هر جور که دوست دارید، خرد ش کنید و به مجموعه تان اضافه کنید. اگر قارچ دارید آن را هم هرجوری که دوست دارید خرد کنید و ( اگر قارچ هایتان کوچک هستند همانطور درسته ) بریزید توی قابلمه و یکی دو دقیقه بگذارید تفت داده شود. اگر نخود سبز یا لوبیا سبز دارید، به مجموعه تان اضافه کنید.
باید اضافه کنم که لوبیا سبز تازه و نخود فرنگی تازه با همان آب برنج می پزند، اما اگر لوبیا سبز یا نخود سبزتان فریزری است بهتر است هم زمان با شروع کار آشپزی بگذارید در یک ظرف جداگانه بپزند و وقتی قارچ ها را تفت دادید، آن ها را هم به قابلمه اضافه کنید.
حالا نوبت برنج است. یادتان باشد که بیشتر از یک بند انگشت آب روی برنج تان نریزید. بعداً که آب برنج کشیده شد، برنج را بچشید و اگر لازم بود به قدر ته استکان آب روی برنج اضافه کنید. اما معمولاً برنج های مخلوط ( به اصطلاح، قاطی پلو) کمتر از کته ساده آب لازم دارند. اگر لوبیا یا نخود سبز را گذاشته بودید بچزد، می توانید از آب آن برای یک بند انگشت آب لازم استفاده کنید.
پوست یک لیموترش درسته ( منظورم از این لیمو زرد های بزرگ است که اینجا به سیتروئن معروف اند یا لیمو سبزها که بهشان می گویند لمون!) را با رنده ریز، رنده کنید و توی قابلمه بریزید. خودش را هم که لابد روی سالادتان می چکانید.
دست آخر اینکه، اگر به کلم بروکلی دسترسی دارید، وقتی آب برنج تمام شد، همان وقتی که می خواهید دم کنی روی برنج بگذارید، کلم بروکلی ها را به هر اندازه ای که دوست دارید تکه تکه کنید و روی برنج بریزید. من امتحان نکردم، اما از آنجایی که مزه کلم بروکلی خیلی شبیه مزه گل کلم است، می توانید به جای کلم بروکلی از گل کلم استفاده کنید. فقط چون به نسبت دیرتر از کلم بروکلی می پزد، ریز ریزش کنید و بعد به برنج اضافه کنید.
همین. البته خوش حال می شوم اگر نتیجه تجربه تان را به من بگویید.

پیوست، برای آنها که می خواهند غذایشان پروتیین حیوانی داشته باشد
اگر به میگو ی ارزان دسترسی دارید، همان وقتی که تره فرنگی یا پیاز تان سرخ شد، میگو را اضافه کنید. اگر دلتان خواست می توانید جداگانه مرغ یا ماهی بپزید و برنج بخورید.
ما با میگو و مرغ اش را امتحان کردیم و هر دو هم خوش مزه بودند