July 17, 2006

نازلی خاتون

امروز با تئو و جراردو در مورد آثار باستانی صحبت می کردیم. تئو فکر می کرد شهر اوروک در ایران است. گفتم یک وقتی درایران بوده اما الان قسمتی از عراق است. جراردو با تعجب به من نگاه کرد و گفت: منظورت این است که شهرحرکت کرده است؟! گفتم نه بابا مرزها تغییر کرده اند. بعد هم با خودم فکر کردم خب طفلک حق دارد. در تاریخ اروپا سابقه این که یک شهری یک وقتی مال یک کشوری باشد و یک وقت دیگر مال یک کشور دیگر خیلی زیاد نیست.... این روزها آشپزخانه پر از اسم نازلی شده است. برای اینکه تازه با او آشنا شده ام. وجوه مشترک عجیبی داریم. نه می گویم کم، نه می گویم زیاد. فقط عجیب. او هم خدای غذاهای جدید و بازی کردن با مزه هاست. این غذایی را که دستورش را این دفعه می نویسم، روز تولد سانلی درست کرد. وقتی سر میز غذا گذاشتیم، به سوت نکشیده تمام شد.

مواد لازم برای دو نفر

دویست گرم گوشت چرخ کرده
یک دانه پیاز متوسط که با قسمت ریز رنده، رنده شده است
نمک و فلفل و زردچوبه، هر قدر که دوست دارید
بادمجان که مثل سیب زمینی سوپی خرد کرده اید: یک بشقاب غذا خوری
رب انار: یک استکان
روغن: هر چقدر که لازم می دانید

روی بادمجان ها نمک بپاشید و بگذارید یک ربع همین طور بماند. بعد عرق بادمجان ها را با دستمال بگیرید و در تابه سرخ کنید.
همین طور که بادمجان ها را سرخ می کنید، گوشت چرخ کرده و پیاز و ادویه را با هم خوب مخلوط کنید و با آن گوشت قلقلی درست کنید. به هر اندازه ای که دوست دارید. کار سرخ کردن بادمجان ها که تمام شد، گوشت قلقلی ها را در روغن تفت بدهید و آخر سر رب انار را روی گوشت ها اضافه کنید. گوشت ها و بادمجان ها را با هم نوش جان کنید