۱۳۸۶/۰۳/۱۴

سوپ مارچوبه


خاله زهره الان دستور سوپ مارچوبه را برایم فرستاد. امتحان کنید و به من هم بگویید چه مزه ای است؟ من این روزها مارچوبه را قطعه قطعه توی سوپ یا خوراک می ریزم. راستی دقت کرده اید مارچوبه سفید شبیه چیست؟ من اولین بار که توی مغازه دیدمش با خودم فکر کردم، بی خود نیست در ایران این گیاه کاشته نمی شود. خیلی مشکل فرهنگی دارد!!!

مواد لازم:
پنج لیوان آب گوشت
سه لیوان شیر
پنجاه گرم کره
دو قاشق سوپ خوری آرد برنج
پانصد گرم مارچوبه
هفتاد و پنج گرم خامه
دو-سه تا زرده تخم مرغ
نمک به مقدار کافی

آرد برنج و کره را با حرارت ملایم سرخ می کنیم و آب گوشت را اندک اندک به آن اضافه می کنیم تا کاملا در آب گوشت حل شود. قسمت های سفت تر مارچوبه را در یک قابلمه جدا می گذاریم با آب و نمک بپزد، چرخ می کنیم می گذاریم با شیر خوب مخلوط شود و به آب گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم غلیظ شود. زرده های تخم مرغ را حسابی هم می زنیم و به سوپ اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا سوپ یکنواخت شود. نوک مارچوبه ها که لطیف ترند را توی یک قابلمه جدا می گذاریم با آب و نمک بپزد و به سوپ اضافه می کنیم. بعد سوپ را می ریزیم توی سوپ خوری و خامه را به آن اضافه می کنیم.

سوپ های فرانسوی تا آنجا که من می شناسم همه شان اینطور یکنواخت و همگن هستند و اغلب هم خامه دارند.

نوش جان

۴ نظر:

  1. وای... دست شما خیلی خیلی درد نکنه و مرسی :) وقتی درست کنم خبر می دم که چطور شد :)

    پاسخحذف
  2. :)
    خواهش می کنم. نوش جان

    پاسخحذف
  3. سلام،
    متأسفانه با وجود تذکر قبلی، نتوانستم لينک «ليست وبلاگ‌های به روز شده» را در وبلاگتان پيدا کنم. به همين دليل با کمال تأسف و علی‌رغم میل باطنی، لينک وبلاگ شما از ليست حذف خواهد شد.
    نمی‌دانم به چه دليل لينک ليست را حذف کرده‌ايد و حاضر به اضافه کردن مجدد آن نيستيد؛ چون بودن اين لينک در کنار لينک‌های ديگر شما، نه آسيبی به وبلاگتان می‌زد و نه ظاهر آنرا تغيير می‌داد. مهم‌تر از همه علاوه بر معرفی ليستی که چهار سال به وبلاگ‌ها خدمات رايگان ارايه می‌دهد و شامل بيش از دو هزار لينک وبلاگ است، به نوعی حمايت از کاری بود که بدون هيچ چشمداشتی روزهای بسياری از عمرم را صرف آن کرده‌ام.
    خود شما برای ثبت‌نام و اضافه کردن لينک، بيش از ده دقيقه زمان گذاشتيد. من هم برای بررسی اوليه و اضافه کردن لينک شما به ليست و خبر دادن به شما، همين مقدار از وقتم صرف شده. حالا در نظر بگيريد در اين چهار سال برای ثبت‌نام و بررسی بيش از ده هزار وبلاگی که درخواست عضويت در اين ليست را داده‌اند، چقدر زمان گذاشته شده. در ضمن بررسی مجدد وبلاگ‌ها که وبلاگ شما هم شامل آن بود، خود زمان زيادی می‌برد.
    می‌دانيد، با وجود مشغله‌های کار و تحصيل و زندگی و هزينه و وقتی را که صرف اين ليست کرده‌ام، چه چيزی عايدم شده؟ باور کنيد لذت مفيد بودن بسيار بيشتر از تمام ساعت‌هايی است که بجای استراحت و تفريح، صرف گردآوری لينک وبلاگ‌ها کرده‌ام. از کسی هم توقع تشويق و جايزه ندارم و تنها دلگرمی‌ام همان لينکی بود که دريغ کرديد.
    ای کاش می‌دانستم چرا اين لينک بی‌ارزش ديگر لياقت وبلاگ شما را ندارد. ولی اگر از ابتدا نمی‌خواستيد لينک را به وبلاگ خود اضافه کنيد، شايسته بود که اصلاً ثبت‌نام نکنيد تا هم شما و هم من اين زمان تلف شده را صرف کارهای مفيدتر کنيم.
    با اين وجود از آشنايی با شما و وبلاگتان خوشوقت هستم و اميدوارم در تمام مراحل زندگی شاد و موفق باشيد.

    پاسخحذف
  4. برای لیست وب لاگ های به روز شده

    ممنون از لطفتان. هرکس مفید بودن را به معیارهای خودش می سنجد. شما تا مدتی به من خدماتی ارائه کردید. بابت آن ممنون. من هم تا مدتی برایتان تبلیغ کردم. فکر نمی کردم که قرارداد نود و نه ساله بسته ایم. من برای زحمات شما احترام قایلم.

    با احترام
    بهار

    پاسخحذف