February 24, 2008

سر گنجشکی


من از بچگی عاشق این خوراک بودم. فکر می کنم اولین بار آن را در خانه مادربزرگ مادریم تجربه کرده ام یا دست کم اینطور به یادم مانده. مادربزرگ مادری من روزگاری آشپز زبردستی بود. از آنها که بوی نهارش را از کوچه می شد دنبال کرد. اما این سالهای اخیر حتی برای پختن ساده ترین غذاها هم حوصله ندارد. خانه قدیمی مامان جون اما در ذهن من هم چنان سرشار از آفتاب ظهر تابستانی است و سفره ای که بر آن باقالی پلو و خوراک ماهیچه و سبزی خوردن و پیاز سفید چهارقاچ چیده شده. صدای چهچه قناری های پدربزرگم در اتاق پیچیده و با صدای گویندگان زن و مرد رادیو که مشغول خواندن اخبار طولانی ساعت دو ظهر رادیو هستند، در هم آمیخته....

مواد لازم برای دو نفر

دویست گرم گوشت چرخ کرده
یک دانه پیاز متوسط
دو تا سیب زمینی متوسط
نمک، فلفل، زردچوبه
یک لیوان آب گوجه یا دو قاشق رب
اگر دوست داشتید یک نوک قاشق نعناع خشک

پیاز را توی گوشت چرخ کرده رنده می کنیم، نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه می کنیم و خوب گوشت را ورز می دهیم و گوشت قلقلی درست می کنیم.
سیب زمینی ها را به قطعات کوچک خرد می کنیم و قدری تفت می دهیم. بعد گوشت های قلقلی را تفت می دهیم. سیب زمینی، نمک و آب یا رب گوجه را اضافه می کنیم و می گذاریم با حرارت کم بپزند. این غذا تقریبا آبکی ولی در عین حال غلیظ است. می توانید غلظت آن را بسته به میل خودتان با مقدار آبی* که اضافه می کنید تنظیم کنید. اما بهتر این است که حین پخت غذا آب به آن اضافه نکنید تا طعم آن از بین نرود.
اگر دوست داشتید، قبل از برداشتن قابلمه از روی اجاق، نعناع خشک را اضافه کنید. این ابتکار مامان است و البته خوشمزه.

* به هر غذایی که آب می خواهید اضافه کنید، آب جوشیده سرد اضافه کنید. تاثیر کمتری در از بین رفتن طعم غذا دارد.