August 31, 2008

سالاد بلغور ترکیه‌ای (Kisir)

سلام! من سارا هستم، دوست بهار و مثل او ساکن آمستردام. می‌خواستم چند دستور غذایی، که نسبتا جدید از یک دوست ترک یاد گرفته‌ام و خیلی دوست دارم، را در جایی منتشر کنم. وقتی از بهار خواستم که برای آشپزخانه یک پست مهمان بنویسم فورا من را به لیست نویسنده‌ها اضافه کرد و من خیلی خیلی خوشحال شدم که می‌توانم هر وقت که دوست دارم در اینجا بنویسم (از شما چه پنهان همیشه دلم می‌خواست یک وبلاگ آشپزی داشته باشم، اما همین یکی که دارم را دیر به دیر به‌روز می‌کنم و از قدیم گفته‌اند همین که زاییدی را بزرگ کن ... :)).
این سالاد به خصوص برای تابستان مناسب است و من طعمش را خیلی دوست دارم. ظاهرا در ترکیه مرسوم است. در کشور‌های عربی هم، به خصوص لبنان، غذای مشابهی به نام تبوله دارند که تا جایی که من متوجه شده‌ام نسبت بلغور به سبزیجات و مواد دیگر در آن کمتر است، اما من در ایران غذایی که در آن بلغور به این شکل استفاده شود ندیده‌ام.
این دستور را از این دوستم گرفته‌ام و او هم از اینجا برداشته (وبلاگ Portakal Agaci یا درخت پرتقال).

۲ لیوان بلغور ریز
۲ لیوان آب جوش
۵-۶ تا پیازچه
یک دسته‌ی کوچک جعفری
۴ حبه سیر
یک پیاز
۲ قاشق رب گوجه فرنگی
۱ قاشق مرباخوری نمک
۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک
۱ فنجان روغن زیتون
۱ فنجان آب‌لیموی ترجیحا تازه
فلفل سیاه و قرمز بسته به میران تحمل تندی شما!
(دستور اصلی مجموعا ۳ قاشق غذاخوری فلفل داشته، دوست ما به ۱ قاشق کاهش داده، من راستش اندازه نمی‌گیرم ...)

- بلغور را در ظرفی بریزید و نمک و آب جوش را به آن اضافه کنید، ۱۰-۱۵ دقیقه بگذارید بماند و هر از گاهی هم بزنید تا آب کاملا به خورد بلغور برود و تمام دانه‌ها پف کنند. برای این سالاد از ریزترین نوع بلغوری که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید. بلغوری که در مغازه‌های ترک این‌جا هست معمولا خیلی تمیز است و احتیاج به پاک کردن و شستن ندارد، اگر خواستید بشورید بلغور را یا بلغورتان شکلش با این‌ها که در این عکس‌هاست خیلی فرق دارد، حتما آب را یواش یواش اضافه کنید تا بلغور تمام آن را جذب کند و سالادتان آبکی نشود (شاید خوب باشد اول با مقدار کمی‌ بلغور امتحان کنید تا نسبت‌ آب دستتان بیاید ... اگر باز هم نشد، با مخلوط حاصل آش درست کنید :)).
- تا بلغورها آب را جذب کنند، پیازچه‌ و جعفری و پیاز را ریز خرد کنید (من اگر پیازچه داشته باشم، پیاز را حذف‌ می‌کنم ...).
- سیر را له یا خیلی ریز خرد کنید و کمی با روغن زیتون تفت دهید. رب گوجه را اضافه کنید و آن را هم کمی تفت دهید (در دستور اصلی نصف رب گوجه با رب فلفل جایگزین شده بود که از فلفل دلمه‌ای قرمز درست می‌کنند و به طور عجیبی شبیه رب گوجه است و در مغازه‌های ترک می‌توان یافت).
- مخلوط رب و سیر را با بلغور مخلوط کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا یک‌دست نارنجی خوش‌رنگی به دست بیاید (من اولین بار نفهمیدم که باید رب را تفت داد، همین طوری با بلغور قاطی کردم و سیر هم اصلا نزدم، باز هم خوب شد).
- سبزیجات خرد شده و آبلیمو و بقیه‌ی مواد باقی‌مانده را به سالاد اضافه و مخلوط کنید.
- سالاد را می‌توانید روی برگ کاهو سرو و با گوجه‌فرنگی و جعفری و نعنای تازه تریین کنید (که من معمولا نمی‌کنم).
- بدیهی است(!) به جز نسبت میان بلغور و آب، بقیه‌ی اندازه‌ها اصلا مهم نیستند و بسته به سلیقه قابل تغییر.
- نوش جان!