December 23, 2008

آش مریض


من و آیدین بچه که بودیم، هر وقت سرما می خوردیم، مامان و بابا برامون آش مریض درست می کردن که معجونی بود از اسفناج و عدس و شلغم و هویج و یه سری چیزای دیگه که الان یادم نیست. فقط یادمه که آش بی ریخت و بدمزه ای بود و ما فقط از سر اجبار می خوردیمش با رویای لوبیا پلو و قورمه سبزی در روزهای آفتابی و دور از فین فین و پنی سیلین در سر.
این روزها که سرماخورده ام و خودم را بسته ام به سبزی و میوه یاد آش مریض افتادم و با قدری دستکاری درستش کردم.
درسته که زیاد متوجه بوها و مزه ها نمی شم. اما به نظرم خوب از آب درآمد. حالا خود دانید.

مواد لازم برای دو نفر:
دوتا شلغم پوست گرفته
دوتا هویج
سبزی آش (من پیازچه، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج زدم)
یک استکان نخود پخته شده
یک استکان عدس پخته شده
سیر و پیاز و نعناع (حالا سرما خورده ها هم یک ذره سیرداغ نعناع داغ بخورند. طوری نمی شه که)
سه-چهار قاشق کشک
هرچه قدر دوست دارید رشته آشی

من از کنسرو نخود پخته استفاده کردم. برای اینکه عدس ها هم زود بپزند، نیم ساعت قبل از شروع آشپزی با آب جوش  ریختمشون توی قابلمه ای که می خواستم آش توش بپزم و درش رو بستم. اینطوری عدس ها با بخار آب و حرارتش خیس می خورند و خیلی زود می پزند.
بعد از نیم ساعت قابلمه را گذاشتم روی اجاق که عدس ها بپزند. عدس ها که پختند، هویج و شلغم ها رو خرد کردم و با نمک و فلفل و زردچوبه ریختم تو قابلمه. پخت شلغم و هویج یک ربع بیشتر وقت نگرفت. بعد نخودها رو اضافه کردم. بعد سبزی و رشته و کشک. البته در قابلمه رو بعد از ریختن سبزی برداشتم که سبزی ها حین پخت خوش رنگ باقی بمونن. تو این فاصله هم سیرداغ رو درست کردم.