January 14, 2015

زیرچین ماهی با عطر بریانی


چند سال پیش سارا اینجا دستور زیرچین ماهی رو گذاشته بود. پارسال هم من دستور بریانی رو اینجا گذاشتم. این زیرچین ماهی که امشب درست کردم با نیت بریونی ماهی بار گذاشته شده بود. ماهی رو از دو روز پیش خوبونده بودم توی سس ش و همینطور برنج رو از دو روز پیش با هل و دارچین خیس کرده بودم. ولی به وقت بارگذاشتن دیدم ماست نداریم! این شد که وسط دوراهی بریونی/زیرچین پیچیدم چپ و شد زیر چین.

مواد لازم برای چهار نفر:

۴ تکه ماهی  بی استخوان (من سالمون و کاد انتخاب کردم).

۱ دونه پیاز، یک دونه لیموی درشت،  یک تکه زنجبیل، شوید و مرزنگوش خشک، نمک و فلفل و روغن زیتون برای خوابوندن ماهی

۴ فنجون برنج 
سه تا تکه چوب دارچین، یک قاشق چایخوری هل ساییده  و نمک برای خیس کردن برنج
کره و زعفرون

طرز تهیه:

از یکی دو روز قبل تر باهاس ماهی رو تو پیاز و آبلیمو و زنجبیل و سبزی خشک و آبلیمو و روغن زیتون خوابوند.
 همینطور برنج رو باهاس با چوب دارچین و هل  خیس کرد.



برنج رو می گذاریم با آبش به جوش بیاد. همین که دونه های برنج آل دنته شد زیرش رو خاموش می کنیم. 
تا آب برنج جوش بیاد کف یه قابلمه ی بزرگ کره آب می کنیم و زعفرون رو که تو آب جوش خیس کرده بودیم می ریزیم روی کره ی آب شده.


همین که برنج آماده شد، اول ماهی ها رو کف قابلمه می چینیم و بعد برنج رو از توی قابلمه با کفگیر سوراخ دار می ریزیم روش. برنج رو آبکش نمی کنیم برای اینکه همه ی طعم هل و دارچینش از بین می ره. همین که یه قدری دون برش داریم کافیه.

اگه دوست داشتیم غذا تند باشه یه دونه فلفل هم روی برنج می گذاریم که با بخار برنج تندیش دربیاد و بره تو غذا. چوب های دارچین و باریکه های زنجبیل رو هم می چینیم روی برنج که ته مونده ی عطرشون رو ببخشن به برنج درحال دم کشیدن.

من آخر کار احساس کردم یه مشت نخود سبز هم روی برنج خوب می شه بریزم.

بعد در قابلمه رو می گذاریم و زیرش شعله پخش کن می گذاریم. اول ده دقیقه با حرارت زیاد که دم برنج دربیاد. بعد بیست دقیقه با دم کنی و روی حرارت کم می گذاریم غذا بپزه.


نوش جان!